dinsdag 7 april 2015

Vooruitzien is regeren en wachten is zo erg nog niet

De St. Sebastiaansbrug is op 28 april 2007 (gedeeltelijk) gesloten wegens slechte staat. De brug moet worden gerenoveerd en de provincie en gemeente grijpen de kans aan om de brug dan ook maar direct te verhogen. Dat scheelt hinderlijke openingen is een argument. Maar de hogere brug bespaart slechts een stuk of 8 openingen per dag van zo’n 7 minuten per keer. Dus alles bij elkaar winnen we nog geen uur per dag.

Niet verhogen
Als de brug destijds direct wél gerenoveerd en niet verhoogd was, had de brug (met ingelegde tramrails) misschien al wel op 28 april 2009 feestelijk heropend kunnen worden.
Maar door al het ambtelijke en politieke gedoe rond de brug, zal deze niet voor 28 april 2019 klaar zijn, dat is dan 12 jaar na het afsluiten van de brug.
Ieder jaar dat we de brug later openen, heeft de tram 8.760 uur helemaal niet kunnen rijden, geen meter, geen minuut. En 8.760 uur is dan gelijk aan 24 jaar lang tramlijn 19 een uurtje per dag laten wachten voor een geopende brug. Dus eigenlijk hebben we nu al 240 jaar verloren. Daarbij zitten we straks alsnog met een sterk versoberde brug omdat het geld over de reling gesmeten is aan onderzoeken, ontwerpen en procedures.

Maar is nu alles zo slecht aan de jarenlange vertraging?
Delft is nu al wel gewend aan een brug zonder vrachtwagens. Zwaar verkeer moet naar het centrum via de provinciale weg. Dat werkt prima, want die weg is daarop berekend, en het bespaart veel milieu- en geluidsoverlast in onze wijk.
Als we de grote vrachtwagens niet meer over de brug laten rijden, kan deze wellicht anders ontworpen worden. Bijvoorbeeld een lichtere uitvoering, met meer soorten verkeer over dezelfde baan. Verder zijn nieuwe auto’s een stuk schoner en hebben ze een start-stop systeem, dus vervuilen ze niet bij het wachten voor een geopende brug. En misschien durft de provincie dan ook eenvoudige software en communicatiesystemen in te zetten, om er voor te zorgen dat bij het naderen van een boot, de tram een seintje krijgt om iets langer te wachten bij een halte en dus geen last heeft van een geopende brug. En als de HTM dan vooraf in de dienstregeling rekening houdt met een beetje extra reistijd, dan heb je ook nooit vertraging, zelfs bij een lagere brug.

Aangezien we nog een paar jaar de tijd hebben, zeker tot 2019, kunnen we ons instellen op een lage brug, mét zo nu en dan een keertje extra wachten. Die verloren 240 jaar halen we sowieso niet meer in.


EvH

1 opmerking:

Anoniem zei

1. 240 jaar vind ik een beetje drogreden.
2. als de brug toch geheel vervangen moet worden is 6.5 meter doorvaart niet zo gek.
3.12 jaar uitstel is keurig; de verlengde A4 duurt ruim 40 jaar
4.onvoorstelbaar dat de TU Delft zijn expertise niet kon gebruiken. Bouwbedijf van de Gem. Rotterdan heeft veel ervaring en kennis van brugboue