zondag 31 januari 2010

Dubbele fietspaden en de tram


De gemeente Delft meldt op haar website dat er meer dubbelzijdige fietspaden komen.
"Wethouder Anne Koning; ‘Groot voordeel van een fietspad met twee richtingen is dat fietsers een directere route kunnen kiezen. Het is veiliger omdat fietsers niet tweemaal een oversteek nodig hebben. Op zo’n fietspad is bovendien geen sprake meer van fietsende spookrijders die onveilige situaties kunnen veroorzaken.’"
Dit verhaal gaat niet op bij het ontwerp van de verbrede Sint Sebastiaansbrug waar de gemeente een dubbelzijdig fietspad aan de oostzijde gepland heeft. Fietsers vanuit de TU-wijk naar Theater De Veste zullen de tram 3x kruisen. Terwijl het bij een dubbel fietspad aan de westzijde 1x moet. Fietsers naar de Ezelsveldlaan kruisen de tram dan wel 2x. Mijn ervaring met de bussen bij het Zuidpoort gebied is dat ze niet veel rekening houden met fietsers. Trams zijn vaak nog minder tolerant, al is het maar vanwege de langere remweg. Om de gevaarlijke kruisingen te mijden, kunnen fietsers de route onderlangs de Sebastiaansbrug via de Hambrug gebruiken. Maar dan is de vraag of het dubbele fietspad niet beter kan vervallen en de brug een smaller profiel kan houden.

EvH

3 opmerkingen:

Marc zei

Dubbele fietspaden zijn naar mijn inzicht helemaal niet zo veilig als ze doen vermoeden. Het gevaar schuilt hem in het feit dat er altijd een punt is waarop er van een dubbel fietspad weer twee enkele fietspaden uitvloeien. Zie bijvoorbeeld de kruisingen bij Mekelweg/Jaffalaan en Rotterdamseweg/Jaffalaan. Dit zijn onoverzichtelijke punten.

Het vermindert ook niet het aantal oversteken. Waar je in oude gevallen eerst 1 keer moet oversteken, moet je dat in nieuwe gevallen soms 2 keer (afhankelijk van de situatie). Zie voorbeeld hierboven.

Alleen wanneer deze kruispunten zeer overzichtelijk worden aangelegd is zo'n fietspad mijns inziens veiliger.

Marc zei

Dubbele fietspaden zijn levensgevaarlijk.
Fietsers rijden nu eenmaal naast elkaar en halen elkaar in, waardoor er botsingen ontstaan. Heb dat op de Rotterdamse weg al een paar keer (helemaal en bijna) meegemaakt.
Het grote gevaar zit echter in rechtsafslaand autoverkeer. Als je de fietser die net naast je zit ziet, mis je die uit de tegenovergestelde kant komt en omgekeerd. Was het niet op de Mekelweg waar dat mis ging?
Kortom, een levengsgevaarlijk idee en levensgevaarlijke mensen die dat bedenken.

Anoniem zei

Ik ervaar dubbele fietspaden niet als veilig:

1. Je kunt niet meer veilig en ontspannen met je kinderen naast elkaar fietsen. Grotere kans op frontale botsing, zeker op drukke plekken.

2. Voor het overige verkeer wordt het ook minder overzichtelijk.